ترومبوز سیاهرگی عمقی

#
مقاله |

ترومبوز سیاهرگی عمقی

# مدت زمان مطالعه 4
ترومبوز-سیاهرگی-عمقی

ترومبوز سیاهرگی عمقی (Deep venous thrombosis)

ترومبوز سیاهرگی عمقی (Deep venous thrombosis) به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. این اختلال که به DVT معروف است، بیشتر سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند. ایجاد لخته‌های خونی در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجر به انسداد نسبی یا کامل عروق خونی می‌گردد. ترومبوز سیاهرگی عمقی در بیماران مسن با شکستگی اندام‌های تحتانی شایع می باشد. اگر لخته خونی تشکیل شده حرکت کند به آمبولی قلبی تبدیل می‌شود. 
یکی از مهم‌ترین عوارض احتمالی ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریوی است که به علت انتقال لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی ایجاد می‌گردد. پیشگیری از آمبولی ریه مهم‌ترین دلیل جهت درمان بیماران مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی است، چون ترومبوز در مراحل اولیه ممکن است سست و شکننده بوده و به خوبی به دیواره عروق متصل نباشد. آمبولی ریوی ممکن است منجربه مرگ بیمار گردد. از علایم آمبولی ریه، کوتاه شدن تنفس و درد قفسه سینه‌ است که با تنفس عمیق شدت درد افزایش می‌یابد.
ریواروکسابان (Rivaroxaban) که با نام تجاری ریکسان در شرکت سبحان دارو تولید می شود، نوعی ترکیب ضد انعقادخون است که از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌نماید. ریواروکسابان به منظور پیشگیری و همچنین درمان ترومبوز وریدی عمقی استفاده می‌شود. این دارو همچنین در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می‌شود.