زردی نوزادان

#
مقاله |

زردی نوزادان

# مدت زمان مطالعه 2 دقیقه
bilineaster

 

بالا رفتن سطح خونی نوعی رنگدانه به نام بیلی روبین، موجب زردی در نوزاد می‌شود. در واقع بیلی روبین رنگدانه‌ای زرد مایل به قهوه‌ای است که به طور طبیعی در اثر تخریب و تجزیه گلبول‌های قرمز پیر به وجود می‌آید. در دوران بارداری، دفع این رنگدانه توسط کبد مادر انجام می‌گیرد ولی طی هفته‌های اول و دوم پس از زایمان ممکن است کبد نوزاد هنوز توانایی کافی برای دفع آن را نداشته باشد لذا تجمع آن باعث زردی پوست و چشم ها می‌گردد.
زردی در 24 ساعت اول تولد ممکن است در اثر عوارضی جدی مانند اختلال کبد، کیسه صفرا و روده باریک همچنین عفونت، ترومای شدید حین تولد، بیماری خاص و نارس بودن شدید (زایمان قبل از هفته 28 بارداری) رخ دهد. علاوه بر این، ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد نیز می‌تواند در روز اول تولد موجب زردی شود. همیشه زردی نوزاد در 24 ساعت اول تولد خطرناک محسوب می‌شود و به پایش و درمان نیاز دارد.

قطره خوراکی بیلی ناستر

قطره بیلی ناستر از عصاره شیرخشت تهیه می‌شود. شیرخشت به دست آمده از گیاه کوتوناستر حاوی مانیتول، ساکاروز، فروکتوز و پلی‌ساکارید‌های متعددی می‌باشد. مانیتول، ماده موثره اصلی شیرخشت است که جذب گوارشی بسیار اندکی داشته و با ایجاد اسهال اسموتیک به دفع بیلی روبین کمک می‌کند. زردی نوزاد نیاز به پایش و بررسی پزشکی دارد و قطره خوارکی بیلی ناستر درمان کمکی محسوب می‌شود.
در طب سنتی برای کاهش میزان زردی نوزادان از شیرخشت استفاده می‌شود که مشکل اساسی آن، خطر انتقال آلودگی‌های میکروبی می‌باشد. لذا شرکت سبحان دارو پس از انجام کنترل‌های کمی، کیفی و میکروبی اقدام به فرمولاسیون و تولید قطره خوراکی شیرخشت نموده است. قطره خوارکی بیلی ناستر در بطری‌های شیشه‌ای 15 میلی لیتری همراه با قطره چکان تولید می‌گردد که هر میلی لیتر آن حاوی 300 میلی گرم مانیتول (ماده موثره شیرخشت) می‌باشد.

تاریخ انتشار

1401/05/02